Undervisning i de store drenge til Tænk småt

Sidste uge fortalte jeg dig om en nylig rapport fra The Conference Board, der har en masse store selskab administrerende direktører bekymret over konkurrencen fra mindre, mere innovative og ekspansionsorienterede minded virksomheder. For at genopfriske din hukommelse, The Conference Board’s CEO udfordring 2004 rapporterede, at 87% af de adspurgte citerede innovation 540 globale virksomheder og aktivering iværksætterkultur som prioriteter for deres virksomheder, og 31% anses disse spørgsmål af “største bekymring.”
Disse direktører forstå, at deres store selskab status ikke længere garanterer, at de vil vinde kontrakter og bevare markedsandel baseret udelukkende på deres størrelse og track record. De forstår, at den største trussel mod deres virksomheder ikke kommer fra bestyrelseslokaler af deres største konkurrenter, men fra små virksomheder født i garager, køkkenborde, og i bittesmå, lejede kontorer.
Det er en kendsgerning, at mindre virksomheder af behovet og design, er mere innovative, mere fleksible, mere afgørende og hurtigere at flytte end deres større brødre, som er forankret i driftsprocesser og corporate procedurer. Små virksomheder er typisk ikke ledet af karriere ledere for hvem enhver beslutning revisionsarbejde af timer af møder og dynger af dokumentation. De fleste små virksomheder ledes af deres grundlæggere; mænd og kvinder, der blev skåret fra en iværksætter klud, der har endnu til at falme. Det er når en virksomhed vokser til det punkt, at grundlæggeren skridt til side for at gøre vejen for professionelle ledere at virksomheden mister sin innovative karakter og entrepreneurielle flair.
Den gode nyhed for store virksomheder er, at de har klare fordele i forhold til små virksomheder, især når det kommer til ressourcer og finansiering. Dreje en Goliat i en rasende horde af Davids er aldrig let, men det kan ske, hvis virksomheden er villig til at foretage ændringer af interne processer og holdninger, og begå den tid, penge og personale at gøre det ske.
Da størrelsen og antallet af år i branchen er ikke længere differentiatorer på det konkurrencedygtige marked hvad skal store virksomheder gøre for at blive mere innovative og initiativrige? Til at begynde de skal gøre tre ting: forkorte tid, processen, skære igennem bureaukratiet og fremme innovations- og iværksætterevner tænkning oppefra og ned. Hvis bestyrelsen, den administrerende direktør, ledere, ledere, tilsynsførende og medarbejdere ikke er dedikeret 100% til at foretage ændringer nødvendige for at omdanne virksomheden, indsatsen mislykkes og kæmpen vil tømmer på.
Forkorte tid, processen
På store virksomheder alt gøres efter bogen, dvs ved etablerede processer og procedurer. Meget lidt bliver udført på store virksomheder uden hvad jeg kalder “Multipla af M.” Flere møder for at diskutere spørgsmålet; Flere notater gentage spørgsmålet; og flere Management godkendelser skal logge af spørgsmålet. For at blive mere innovative og initiativrige store virksomheder skal strømline beslutningsprocessen ned til et enkelt sæt af M’s: flytte eller gøre det ske.
Skære igennem bureaukratiet
Her er et sandt eksempel fra min corporate dage, der illustrerer, hvordan procedurer og bureaukrati komme i vejen for effektiv drift en fluorescerende pære i mit kontor blæste, hvilket gjorde anden pæren i armaturet flimmer som en strobe lys på et diskotek (forårsager flashbacks, som vi ikke vil diskutere). Jeg antog, at få en ny pære ville være et simpelt spørgsmål om ringer til faciliteter office og rapportere problemet. Min antagelse var forkert. Jeg fik at vide at jeg skulle komme til faciliteter kontor, som var i en anden bygning 2 miles væk, udfylde en faciliteter anmodning form, og tage form tilbage til min nærmeste leder, der var forpligtet til at holde sit hoved på mit kontor til at bekræfte, at pæren var ind Eed ud før signering af formularen. Jeg formoder, det var at sikre, at ikke var jeg forsøger at beslaglægge en fluorescerende pære under falske forudsætninger.
Når min vejleder bekræftede, at jeg virkelig havde brug for en ny pære, han underskrevet form og jeg tog den tilbage til kontor faciliteter tåbeligt at tænke, at de ville give mig en pære, som jeg kunne tage tilbage til mit kontor. Åh nej, det ville have været alt for simpelt. Jeg fik at vide at når min form var godkendt af faciliteter manager en vedligeholdelse arbejdstager ville blive sendt til mit kontor og ville udskifte pæren for mig. Stor, sagde jeg. Hvornår kan jeg forvente, at det sker?
“Jeg kan have nogen derovre en uge fra tirsdag mellem middag og 5 pm,” svarede manden faciliteter i receptionen. Pludselig følte jeg ligesom jeg havde at gøre med kabel-selskab. Hvor mange store virksomhedens medarbejdere tager det for at skifte en pære? Jeg mistede tælle på fire.
Fremme Innovation og iværksætterånd tænkning
Næste, skal du oprette et miljø, hvor innovation og entrepreneurielle tænkning fremmes og belønnes. Hvis dine medarbejdere føler, at deres meninger, tanker og ideer ikke sagen, de vil ikke sende dem til dig, men kan tage dem andetsteds.
Igen, baseret på mine egne erfaringer, jeg kan fortælle dig, at innovation, navnlig innovation, der opstår under ledelsesniveau, er ofte ignoreret, latterliggjort og i nogle tilfælde anvendes som en undskyldning for at give medarbejdere boot. Den perfekte eksempel på dette var når jeg tog en idé om, hvordan man forbedre et internt system til min manager og fik at vide, “Knox, du tænker for meget.” Nu, dette var en ny på mig. Jeg havde været anklaget for tænker for lidt og tænker ikke på alle, men aldrig havde jeg været beskyldt for tænker for meget. Jeg husker min far fortalte mig, da jeg var ung, “Søn, hvis du havde en hjerne, du ville være farlig.” Jeg formoder, at min manager simpelthen forsøger at formidle det samme budskab. “Hold kæft og gå til dit værelse/kabine som en god lille dreng/firma drone, før du får mig på nerverne og få Smæk/fyret.” Inden for et par måneder besluttede jeg at tage min overaktiv hjerne og sætte den på arbejde for mig selv. Efter 10 år med forretningsmæssig succes tror jeg, jeg tog den rigtige beslutning.
For at fremme innovation og iværksætterånd store virksomheder skal opfordre alle til at tænke som innovatorer og iværksættere. Gøre det en firmapolitik, sådan tænkning er krævede, forventede og belønnet. Stille disse spørgsmål: (1) Hvordan kan vi forbedre vores nuværende produkter og tjenester; (2) hvilke nye anvendelser kan du tænke på for nuværende produkter eller tjenesteydelser (3) hvilke nye produkter og tjenester kan du tænke på at ville være gode Tilføjelser til vores aktuelle tilbud eller måske endda starte en ny linje; (4) hvilke nye muligheder ser du på markedet der kan være værd at forfølge?
Få hjælp udefra
De fleste store virksomheder har svært ved at udvikle og implementere en innovationsplan simpelthen fordi de nægter at afsætte tid og ressourcer til at få det gjort. Og da de fleste ledere har aldrig været iværksættere, de ikke ved, hvordan man fremmer entrepreneurielle tænkning blandt deres rækker. Hvis din virksomhed har brug for hjælp med innovation og iværksætteri, bringe i nogen udefra til at lede og styre indsatsen for dig.
Du bør aldrig være flov over at bede om hjælp, uanset hvor stor du er.
Her er til din succes!
Small Business Q&A med Tim Knox
Copyright (c) 2005 Tim W. Knox

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.